Duurzame eilanden

Nederland bevindt zich op het kantelpunt op weg naar een duurzame samenleving.

Deze film volgt het effect van die nieuwe manier van denken en uitvoeren op de Nederlandse eilanden. De eilanden profileren zich als proeftuinen en proberen het getij met het zoete en zoute water weer op gang te brengen. Het opzetten van ambitieuze en duurzame projecten gaat niet zonder slag of stoot.

Op en om de eilanden worden diverse ambitieuze pilotprojecten opgezet. Nieuwe technologieën en nieuwe partijen werken samen, maar ook naast initiatieven van de plaatselijke bevolking, overheid en ondernemers. We nemen een kijkje op de Wadden en in de Nederlandse Delta en volgen een aantal personages met duurzame projecten op de eilanden. We kijken of en hoe er door de verschillende partijen op de diverse eilanden wordt samengewerkt. Bij de pas opgerichte duurzaamheidsalliantie van Goeree Overflakkee komen koplopers bij elkaar. De havens in de Westerschelde en de Maas werken hard om de doelstellingen van de klimaatconferentie in Parijs te halen. Bij de projecten wordt ook en omslag in denken zichtbaar. Bedrijven en milieuorganisaties die jarenlang lijnrecht tegenover elkaar stonden, zoeken vooral samenwerking. Ook op de wadden zijn ze ver vooruit met duurzame projecten.

Filmpje op met informatie te vinden op :https://youtu.be/USlUEPJaU8U

Filmteam

Eef de Graaf Producties in samenwerking met Stichting View en producenten

Eef de Graaf - Regie, Research en Interviews

Eef de Graaf voltooide in 1993 de Minerva Kunstacademie in Groningen, gevolgd door de studie kunstbeleid aan de Rijksuniversiteit Groningen. Via filmworkshops onder leiding van Frans Zwartjes  raakte zij in de ban van videoproducties. Ze produceerde experimentele videofilms in 2001/2002, waarvan enkele vertoond werden in bioscoop Lantaren Venster te Rotterdam. In 2002 produceerde zij haar eerste film op 16mm in de rol van regisseuse en producente. Haar eerste films sloegen direct aan. Zij won awards en haar films werden vertoond op verscheidene filmfestivals in Nederland en buiten Nederland. In 2005 won Eef met haar eigen scenario ‘De Grijns’ een prijs en ontving een werkbudget om de film op 35mm film te realiseren. Alle haar films zijn meermalen geselecteerd voor de vertoning op prestigieuze internationale filmfestivals en kunstmanifestaties. Sinds 2007 geeft zij haar kennis door als filmdocent op de Hogeschool en het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Haar gezin bracht haar in 2010 naar Zierikzee, waar zij werkt als adviseur voor de stichting View (Interdisciplinaire projecten) en de EK Gallery (kunst, film, vormgeving en kunsteducatie). In haar veelzijdige loopbaan heeft Eef ook gewerkt als verslaggever voor radio en televisie. De rol van openhartige vragensteller ligt haar goed en staat centraal in de documentaire Duurzame Eilanden.Vanuit oprechte interesse stelt zij de vragen over hoe overheden, bedrijven, mensen die zelf het goede voorbeeld geven, nu echt “de bevolking” bereiken met de dromen, producten en oplossingen die vanuit een duurzame ambitie mogelijk zijn?

Maarten van Rouveroy - camera en co-productie

Maarten van Rouveroy is een ervaren en bevlogen documentaire film maker. Afgestudeerd als cameraman aan de Nederlandse Film en Televisie Academie (2003) en als mariene bioloog aan de Rijksuniversiteit Groningen (1999) ligt zijn interesse bij uitstek bij natuur en milieu gerelateerde onderwerpen. Vanaf 2004 was hij werkzaam als hoofd video productie bij Greenpeace International en filmde en produceerde hij films over uiteenlopende milieu onderwerpen over de gehele wereld. Recente producties omvatten onder andere Black Ice (2014, 52 min) over dertig activisten die in Rusland gevangen werden gezet naar aanleiding van hun protesten tegen boringen in de Noordpool en Surviving El Niño (2015, 26min) over ecologische landbouw op de Filipijnen als aanpassingen aan klimaatverandering.

Sinds 2016 werkt Maarten weer als zelfstandig film maker en maakte documentaires als Yubartas (2016, 26min) over bultrugwalvissen in Colombia en Diving El Hierro's Underwater Volcano (2016, 10 min) over submariene vulkanen op de Canarische Eilanden. Met overige televisie documentaires als Houdt God van Vrouwen (2013), Rijssens Stille Oorlog (2010) en Staphorst in tegenlicht (2007) won hij prijzen in binnen- en buitenland.

Documentaire over de veranderingen naar een duurzame samenleving.